Hidromek wil met wielladers doorstomen op exportmarkten

Het Turkse Hidromek wil meer werk maken van de Europese markt. Dat lijkt een taaie klus, want Hidromek is geen prijsvechter én heeft nog weinig naamsbekendheid. Toch liegen de ambities er niet om. Ondanks dat het Turkse merk pas in 2002 zijn eerste échte bouwmachine bouwde, behoort het bedrijf nu al tot de wereldwijde top-50. Om door te stomen is groei op exportmarkten nodig en wil Hidromek full-liner worden. Nieuwe wielladers moeten bijdragen aan de expansie.

Hidromek is van oudsher vooral bekend van zijn graaflaadcombinaties. Pas in 2002 bouwde Hidromek de eerste rupsgraafmachine. Nog geen tien jaar later was het hierin al marktleider in Turkije. Nu zou je wellicht denken dat het merk marktaandeel won van onbekende Aziatische merken, maar dát is niet het geval. Hitachi, Cat, Volvo en Komatsu; ze schoven allemaal een plekje op voor Hidromek, de nieuwe nummer 1.

Hidromek heeft vandaag de dag een marktaandeel van 25 procent in de 3100 nieuwe graafmachines die jaarlijks in Turkije worden verkocht Het merk bouwt nu ook graders, wielladers, mobiele graafmachines, en werkt aan een serie walsen.

HMK 640 - FMbouwmachines

Hidromek wil tot de top 20 behoren

Nu de Turken hun thuismarkt hebben veroverd, richten ze de pijlen op twee zaken: nieuwe machines en nieuwe markten. Want het doel is helder: in 2028 wil Hidromek tot de top-20 van grootste bouwmachinefabrikanten ter wereld behoren.

De omzet zou dan op fors meer dan 2 miljard moeten zitten. Een veelvoud van de 330 miljoen dollar omzet in 2018. Wetende dat Hidromek de laatste jaren krap 2,5 procent per jaar groeide, kun je dat gemakkelijk wegzetten als wensdenken. Tegelijk heeft Hidromek in het verleden ook bewezen stormachtig te kunnen groeien. Momenteel bouwt Hidromek in fases aan een nieuwe fabriek op een terrein van 120 hectare. Een investering van 500 miljoen euro. Dus de basis onder de groei is er.

HMK 640 - FMbouwmachines

Hidromek HMK635WL: nieuwe 20-tons wiellader

Hidromek richt de pijlen op China en straks Noord-Amerika. Ook Europa is één van de markten waarin Hidromek wil groeien. De wiellader is sinds twee jaar zo’n nieuwe machine die voor groei moet zorgen. Er is nu één type leverbaar: de HMK640WL, een 26,5-tons machine. Op de aankomende Bauma komt er een 20-tons model bij: de HMK635WL, leverbaar in 2020.

Over smaak valt niet te twisten, maar Hidromek-wielladers zijn in elk geval een indrukwekkende verschijning. Veel internationale designprijzen bewijzen dat het ontwerp in combinatie met de kleurstelling volgens kenners een schot in de roos is. Van meet af aan was dat ook de bedoeling, zegt exportmanager Ahmet Kutlu Sahin: ‘We zijn een nieuwkomer, dus moet je je onderscheiden. Het design was vanaf het begin af aan écht belangrijk. Dat doen we allemaal in eigen huis.’ De nieuwe machines zijn spierwit met grijs en opvallend signaalrode details. Het hele leveringsprogramma ziet er gelikt uit.

HMK 640 - FMbouwmachines

Mercedes motor voldoet aan Stage V-eisen

Turkije staat bekend om een grote eigen staalindustrie. Hidromek ontwikkelt en bouwt de machines dan ook zelf. De wielladers hebben een MTU-motor (Mercedes) onder de kap die klaar is voor de Stage V-eisen. De 6-cilinder in de HMK640WL levert 324 pk. De motor is gekoppeld aan een 5-traps ZF-bak. Ook de assen komen van ZF. Het hydrauliekgedeelte komt van Bosch-Rexroth. Andere componentenleveranciers zijn Parker en Siemens.

In dit zwaar bevochten segment valt het op dat de Hidromek géén lockup op de koppelomvormer heeft. Ook kan Hidromek geen joystickbesturing leveren af-fabriek. Het zijn zaken waar de fabrikant nog aan werkt. Op de machine die wij in actie zagen, bouwde de Belgische importeur dat zelf achteraf op. Het zijn opties die kopers in deze klasse wél verwachten, zeker wanneer een fabrikant zich als A-merk in de markt zet.

‘Hidromek geschikt voor Nederlandse markt’

Hidromek kijkt binnen Europa ook naar Nederland. ‘De aantallen zijn interessant en we denken dat onze machines geschikt zijn voor die markt.’ Hidromek weet intussen ook dat het niet gemakkelijk is om hier een plek tussen de gevestigde orde te bevechten. ‘Het gaat goed in Zweden, Engeland en Oost-Europa. In Spanje hebben we een derde plek bij de graaflaadcombinaties. In Bulgarije zijn we hierin marktleider. Het is een kwestie van vertrouwen winnen. We willen een betere prijs-kwaliteitverhouding bieden’, zegt Hidromeks exportmanager.

De Belgische importeur FM Bouwmachines beaamt dat. Directeur Matthias Foets: ‘We kunnen niet 20 procent onder de prijs gaan zitten. Die ruimte is er niet.’ Foets heeft zowel in Vlaanderen als Wallonië een grote werkplaats met opgeteld 40 monteurs. Het bedrijf verleende hier al service aan alle merken grondverzetmachines en heeft ook zes mobiele servicebussen op de weg. Zo was er al een vaste groep klanten toen het bedrijf zes jaar geleden begon met de import van Hidromek.
‘Familiebedrijf met korte lijnen’

Om klanten te verleiden voor een Hidromek te kiezen, stak Foets in op extra zekerheid voor de kopers. ‘De lokale verankering die wij hebben is heel belangrijk. Bij graafmachines geven we verlengde garanties op het rijwerk en pompen en een gegarandeerde restwaarde van de machine. Onze directe concurrenten zijn Hitachi, Cat en Volvo. Kopers die tevreden zijn over hun Doosan of Hyundai vinden Hidromek vaak al iets te duur.’

De relatie die FM door de jaren opbouwde met Hidromek geeft Foets vertrouwen. ‘We hebben zo’n honderd machines lopen. De kracht van Hidromek is dat ze goed luisteren naar hun klanten en dealers. Ze richten zich puur op bouwmachines en zijn een familiebedrijf met korte lijnen.’

Eerste publicatie door Matthijs Verhagen (tekst en foto’s) op 27 mrt 2019

Origineel artikel lees je hier

Recente berichten